!! N A A I L A Q A I R E E N !! ;
Navi
Usrah Diriku Murabbi Memoir
ENTRY ABOUT PAGES TWITTER FACEBOOK
Bibir Tersenyum,.Hati menangis
Sunday, December 18, 2011 • 8:34 PM • 2 comments

                                                                بسم الله الرحمن الرحيم 
                                                                            

Cuaca di luar rumah,masih mendung dan gelap,..Sang matahari  menyembunyikan dirinya di sebalik awan yang redup,.,Hanya biasan cahaya sahaja yang bisa mencelahi disebalik kegelapan itu,.Tiada petanda yang menunjukkan hari itu Hari yang Cerah,..Seolah-olah waktu itu, masih awal ,.lebih kurang pukul 8.00 pagi,.Padahal,.waktu  berlalu dengan pantasnya menghampiri pukul 10.40,.Beginilah yang terjadi pada negeri-negeri timur pada musim tengkujuh,.Dengan air hujan yang turun mencurah-curah,.Tanpa disedari,paras air juga semakin meningkat sehinggakan boleh terjadi banjir,.

                                                          
    "Ya Allah berikanlah manfaat (hujan ini) kepada kami dan jangan (kemudharatan)atas diri kami..

Saya pula bersandar di sebalik jendela di kamar,.melihat panaroma itu berlaku sejak hujan renyai yang turun selang beberapa minit tadi,,berjaga-jaga dan bersiap sedia bagi menghadapi sebarang kemungkinan yang berlaku seperti banjir,.Kadang-kadang merasai kesejukan angin yang membelai lembut ke pipi,.Biasan air hujan mulai masuk ke arah jendela kamar yang terbuka,.Seluruh tubuh menggeletar sejuk,.Hujan semakin lebat membasahi bumi,.Tanpa melengahkan masa,Jendela dan Kipas siling yang berjalan ditutup suisnya,.Berasa teramat sejuk,.Dari tadi lagi,.hati ini terdetik menulis perkongsian di sini,.Mungkin,saya belum bersedia,.dan sekarang,.baru jari jemari berani menari di atas keyboard ni,.

Ramai juga sahabat saya yang suka berkongsi cerita suka dan duka bersama saya,.Mereka meluahkan apa yang tersimpan di hati dan meminta tolong apakah jalan penyelesaian yang mereka perlu buat,.Saya tidak dapat membantu apa-apa,.Sekadar memberi nasihat setakat yang mampu dan menyuruhnya bersabar  bagi menenangkan hatinya,,.Saya bukan sesiapa,.Saya hanya hambaNya yang kerdil,.Yang tidak lari dari salah dan silap,.Kerana Saya bukan sempurna,.

 p/s : Mohonlah pada Allah ya Sahabat,.Dia mendengar segala-galaNya daripada mulutMu,.Luahan hatiMu,.Inilah Masanya kamu mendekatkan diri padaNya,.Yakinlah,.Allah tidak mencipta sesuatu ujian atau bencana itu,hanya dengan sia-sia ..Pasti,terdapat hikmah di sebalik peristiwa yang menimpa,.

Kadang-kadang soalan ini mesti diajukan oleh sahabat kepada saya,.

"Saya lihat awak sentiasa tersenyum,.awak tak ada masalah ke? kadang-kadang,.ada juga saya lihat,.kawan-kawan kita menangis,.sebab itu dan ini.. tapi awak,.adalah juga tapi jarang-jarang,.hehehe""

"Aish! tak kanlah saya tak pernah nangis,.tu masa baby dulu,.Mak saya cakap,.sayalah  orang yang paling kuat menangis tau,.Lepas tu,kalau ada majlis Muhasabah diri ke,.Sayalah orang pertama yang mudah menangis tau,.Hihi"

Kami ketawa berdekah-dekah,.Sengaja saya cuba mengusik dan bergurau dengan kawan,. menyembunyikan perasaan yang tersirat di jiwa,.Menangis di dalam hati,.Tak mampu untuk diluahkan,.

"Bibir tersenyum hati menangis"

Menyuruh orang lain bersabar dengan musibah adalah mudah,namun apabila ujian atau dugaan terpikul di bahu sendiri,hakikatnya ia sungguh payah.Sebagai hamba Allah,kita tidak dapat lari dari ujian dan dugaan yang meremukredamkan hati kita dengan kekecewaan dan kesedihan.Sudah lumrah manusia untuk merasa sedih dan kecewa..Lain orang lain cara menangganinya,.Ada yang menzahirkan kekecewaan dengan air mata yang mencurah,ada yang berlawan dengan keegoan dan ada juga yang menangis di dalam hati,meskipun bibirnya tersenyum lebar.

Menangis dan sedih bukanlah bererti kita hilang harapan.Jauh sekali,untuk menjadikan kita putus asa dengan rahmat tuhan.Sesekali menangis,.hati kita akan bangkit sedar bahawa kita hanyalah hambaNya yang lemah dan kerdil..Sesekali menangis,jiwa kita dididik dengan indahnya sabar dan redha..Sesekali menangis,percayalah,Bukan Allah tidak tahu hancur dan luluhnya hati kita menanggung kecewa dan sedih,tetapi Dia mahu kita rapat padaNya,lantaran hati-hati sebeginilah yang lebih lunak dan lembut beribadat kepadaNya,.Subhanallah!

p/s ; Setelah kita jatuh dan terluka,bangkitlah semula melangkah.Namun,jika kita jatuh tersungkur dan sukar untuk bangun,percayalah sinar harapan tetap ada.KasihNya sentiasa dekat ,cuma kita yang selalu alpa dan lalai..

Ketika Allah rindu pada hambaNya,Ia akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril,.Yang isinya adalah Ujian,.Dalam hadis kudsi Allah berfirman.."Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya,."(HR Thabrani dari Abu Umamah)

                                                   


Reaksi: 

Wardatul Jannah
✿ ~Naaila Qaireen(kebaikan Teristimewa)*
✿ ~Lestari Salju kedamaian..Jika musim dingin menyeluruh,.Sang sakura tetap teguh akan pendiriannya..dia tetap di situ,dihiasi kelopak yang indah dan haruman mewangi..Apabila hembusan angin gemalai meniup,gugurnya ia berharap tinta yang diukir membuah Saham kelak..RedhaNya dicari :)


SAHABAT;

AL-HUBB;



Cinta Teragung

Bila kita titip tinta dari hati, Bila kita doa' dari hati, Bila semuanya ikhlas terpahat dari hati. InsyaAllah, akan tiba juga kepada yang memiliki hati, Yakinlah dengan Tuhan pemilik hati.Hee

Perjuangan
Suatu hari, kita akan perlahan-lahan sedar, yang kita cuma punya Tuhan. Rindu waktu berseorangan. Itulah masa yang terbaik berdua-duaan dengan Tuhan :')

Seindah Mawar Berduri
siapa kita di masa silam, tidak menentukan kita sama di masa hadapan. kerana yang silam sepatutnya ditinggalkan. yang hadapan patut diperjuangkan.

" Wardatul Jannah "




TAUTAN UKHWAH;


Pencinta Allah dan Rasul-Nya

KENANGAN SEMALAM;

Bunga Idaman
Wahai tuhan, ku tak layak ke SyurgaMu,.
Dari sahabat untuk sahabat
Suburkanlah berbaik sangka..
Warkah teristimewa buat adikku (ukhti soghir)
Bersyukurlah selalu (❤◕‿◕❤)
Yang Suka menjadi Duka,.
Kebahagiaan ABADI
Untungnya mencintai Allah
Melakar Barakah yang berbaki




BANNER;























Copyrigt; N A A I L A Q A I R E E N.all rigt reserved