!! N A A I L A Q A I R E E N !! ;
Navi
Usrah Diriku Murabbi Memoir
ENTRY ABOUT PAGES TWITTER FACEBOOK
Warkah teristimewa buat adikku (ukhti soghir)
Saturday, November 26, 2011 • 12:48 AM • 2 comments
                                                       

                                                                  بسم الله الرحمن الرحيم

Salam manis buat adikku,

Duhai adikku,.mengapakah kau mengeluh kepenatan?mengapakah kau muram kekecewaan,?mengapakah kau murung kesedihan?.Allah menciptakan manusia sama,sebaik-baik kejadian,.cuma,amalan manusia itu berbeza-beza ,.Ada yang lalai dengan angan-angan,.dan ada yang tekun berusaha..Tentu saja nasib mereka berlainan,.Kerana Allah Maha Adil sifat-Nya,.kelalaian dibalas dengan kegagalan manakala kerajinan diabalas dengan kejayaan dan pahala,..Tugas kita ialah usaha dan terus berusaha bersama doa' dan tawakkal sepenuhnya,.Apa-apapun keputusan yang diterima,berterimala kasihlah kepada pemberian-Nya,.Kalau kita marahkan Allah dan pemberian-Nya,.samalah kita tidak yakin dengan qada' dan qadar Allah sedangkan itu salah satu rukun Iman,rosaklah semuanya..


"Allah tidak akan ubah nasib sesuatu kaum sehinnga mengubah nasibnya sendiri.."(Ar-Ra'd:11)

"Jikalau mereka bersungguh redha dengan apa yang diberikan Allah dan Rasul-Nya,.kepada mereka dan berkata;Cukuplah Allah bagi kami,Allah akan memberikan kepada kamisebahagian dari kurnia-Nya, dan demikian pula rasul-Nya,sesungguhnya kami adlah orang yang berharap kepada Allah,.(tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka.)" .(surah At-taubah:59)

Duhai adikku,bangkiltah dari lenamu yang panjang,.yang tidak berkesudahan,sekali kau terjatuh,.usah biarkan dirimu jatuh selama-lamanya,.kau punya kekuatan dan mara berlari kencang ,.mencipta taufan,.BerJUANGlah adikku,KESEDIHAN tidak selamanya menutup sinar KECERIAAN di hati dan KEBAHAGIAAN juga tidak selamanya BERTAKHTA di sanubari..usirlah keresahan, kekecewaan dan kehampaan yang memilukan dari terus mencengkam dan membelenggu hati..hadirkanlah rasa KEHAMBAAN kepada Allah dengan KEIMANAN yang sebenar agar segala kekusutan yang menyedihkan itu tersirna dari hati insaniJangan bersedih duhai adikku sayang, hidup ini lebih BERMAKNA jika dirimu mampu berdepan dengan masalah dunia dengan sebaiknya..usirlah sedih, usirlah sepi..hadirkanlah sinar di hati, bangkitkanlah kembali semangat dalam diri..ya Allah di saat ini, aku terlalu memerlukanMu di sisi.

Tatkala kakimu melangkah ke alam remaja,.Peliharalah mahkotamu yang suci,.Dikau permata berharga Islam..Allah menyayangimu..


                                                                          
Adikku,.
Sesungguhnya kejadianmu terlalu indah tercipta daripada tulang rusuk Adam yang bengkok untuk dilindungi dan disayanagi,bukannya diciptakan daripada kepala untuk disanjungi dan dipuja,bukan pula diciptakan daripada kaki untuk dipijak dan dijadikan hamba sahaya,.Lantaran daripada keindahan ciptaanmu,.Kau umpama sekuntum bunga yang mana harum aromamu,bisa menarik perhatian sang kumbang untuk mendekatimu,.Adakah semudah itu kau ingin menyerah diri pada sang kumbang?
Renunglah pada keindahan bunga mawar yang unggul terjaga berpagarkan duri pelbagai bentengnya.Dari kejauhan harumannya mencuri perhatian,.Kilauan warnanya memancar indah menjadi tarikan.Namun,lantaran pagaran beduri yang berbisa itu,sang kumbang tertunduk kagum terhadap keindahan yang terjaga hinggakan ia berfikir beberapa kali sebelum mendekati-Nya,.

Adikku,.
Ketahuilah hakikat kejadian dirimu yang menjadi pelemah lelaki,..Seandainya pakaian malu kau tanggalkan daripada tubuhmu,dan perbatasan aurat kau pandang sembarangan.jadilah dirimu hanya sekuntum bunga yang indah tapi,sayangnya,.tidak berduri,.Kau tidak lagi dimahkotakan sebagai Si mawar berduri.Sesungguhnya utusan Allah ada mengatakan bahaya dirimu.."Tidak ada fitnah yang lebih besar setelah wafatku selain daripada fitnah yang berpunca daripada wanita."..Adakah kau mahu menjadi penyebab terhadap terhumbannya lelaki di neraka?

Ingatlah duhai adikku sayang,
Ingatlah bahawa ciri-ciri wanita solehah ,ialah dia tidak melihat lelaki dan lelalki tidak melihat kepadanya kecualai atas urusan yang diizinkan.Sesuatu yang tertutup lebih indah dan berharga jika dbandingkan dengan sesuatu yang terdedah,.yang tertutup itu indah! Alangkah baiknya jika kau memelihara keindahan dirimu sebagai hadiah yang kudus,suci,mahal dan berharga bagi kumbang terpilih yang dijanjikan Allah buatmu,.
Indahnya,hidup ini andai melayarinya bernaungkan keredhaan Allah,bertunjang ilmu, dan kebenaran ,bersulam akhlak penuh menawan..Sesungguhnya,wanita solehah menjadi idaman setiap insan soleh bernama Adam,.
"Wanita yang baik itu adalah untuk lelaki yang baik"
                                                                                                 (Tautan hati=UstazahFatimahsyarha)

Duhai adikku,.
Cuba kau renungi pada pokok kelapa,.Buahnya bisa luruh tanpa mengira muda atau tua,.Hal ini,mengingatkan bahwa kematian terlau hampir dengan kita,.Bila-bila masa sahaja,di mana jua..Tua atau muda allah berhak menjemput kita..bukankah kita takut jika Allah memnaggil kita di dalam keadaan dosa menggunung? tatkala ketakutan itu datang,cuba kau hayati kembali pokok kelapa,.pokok kelapa menunjukkan bahawa pelepahnya yang kering dan mati akan digugurkan..Buanglah faktor-faktor yang boleh menyebabkan hati mati dalam dirimu,.
Disini,kakakmu menghadiahimu secebis bingkisan,."dari surat As-Syaheed Sayyid Al-Qutb kepada adiknya hamidah Qutb di luar penjara,.Renungilah coretannya dengan lebih mendalam,.Dengan itu,agar kau mengerti erti sebenar sebuah kehidupan..Moga-moga Allah mempermudahkan urusanmu,.

Adikku,
Di saat kita hanya berfikir untuk hidup bagi diri sendiri,
Terasalah oleh kita bahwa kehidupan ini begitu sempit dan pendek,
Dimulai oleh dengan kelahiran kita dan berakhir dengan kematian.
Berangkat dari pertama kali kita digelarkan di atas bumi dan kembali ke bumi lagi.

Tetapi adikku,
Jika kita hidup kita untuk aqidah dan untuk orang lain,
Maka terasalah hidup ini,cukup luas dan panjang,
Ia lahir bersama kemanusiaan dan hanya akan mati setelah roh terlepas dari jasad kasar ini,
Berpisah dengan bumi,
Kita akan merasa sangat berbahagia dan puas,
Umur kita berlipat ganda melebihi jumlah angkanya,
walaupun ia lebih kecil dari hitungan tahunnya,.

Itulah kebahagiaab hakiki,
Bukan kebahagiaan fantasi,
Dalam kehidupan yang seperti itu,
tergambarlah keuntungan yang kita peroleh dari sejak awal kelahiran kita,
Dari hari ke hari,.
Dari masa ke masa,
Dan seluruh umur kita,
Dalam perasaan kita,
Pada setiap langkah kita,.

Terasa betul bahwa hidup ini bukan sekadar berapa lama nafas keluar masuk dari tubuh kita,
Tetapi,hidup ini ,diukur dan dinilai dari kepuasan rohani yang dapat kita rasakan,
Kenyataan seperti inilah yang disebut realiti dan hakikat,.
Bukan imaginasinya kaum materialistis itu,
Dan inilah hakikat hidup di atas segala hakikat yang mereka pergunakan,
Bila kita hidup untuk manusia lain,
Maka,berlipat gandalah perasaan terhadap kehidupan kita sendiri,
Dan bererti kehidupan ini dengan sendirinya akan berlipat dengan melimpah-limpah,
Akhirnya,kita merasa di hidup di dalamnya..

Salam sayangkerana Allah..







Reaksi: 

Wardatul Jannah
✿ ~Naaila Qaireen(kebaikan Teristimewa)*
✿ ~Lestari Salju kedamaian..Jika musim dingin menyeluruh,.Sang sakura tetap teguh akan pendiriannya..dia tetap di situ,dihiasi kelopak yang indah dan haruman mewangi..Apabila hembusan angin gemalai meniup,gugurnya ia berharap tinta yang diukir membuah Saham kelak..RedhaNya dicari :)


SAHABAT;

AL-HUBB;



Cinta Teragung

Bila kita titip tinta dari hati, Bila kita doa' dari hati, Bila semuanya ikhlas terpahat dari hati. InsyaAllah, akan tiba juga kepada yang memiliki hati, Yakinlah dengan Tuhan pemilik hati.Hee

Perjuangan
Suatu hari, kita akan perlahan-lahan sedar, yang kita cuma punya Tuhan. Rindu waktu berseorangan. Itulah masa yang terbaik berdua-duaan dengan Tuhan :')

Seindah Mawar Berduri
siapa kita di masa silam, tidak menentukan kita sama di masa hadapan. kerana yang silam sepatutnya ditinggalkan. yang hadapan patut diperjuangkan.

" Wardatul Jannah "




TAUTAN UKHWAH;


Pencinta Allah dan Rasul-Nya

KENANGAN SEMALAM;

Bersyukurlah selalu (❤◕‿◕❤)
Yang Suka menjadi Duka,.
Kebahagiaan ABADI
Untungnya mencintai Allah
Melakar Barakah yang berbaki
Sahabat umpama tangan dan mata
Wahai Hati..Dengarlah..
Pesanan Keinsafan
La Tahzan..Innallaha Maana
Duhai Muslimah..




BANNER;























Copyrigt; N A A I L A Q A I R E E N.all rigt reserved