!! N A A I L A Q A I R E E N !! ;
Navi
Usrah Diriku Murabbi Memoir
ENTRY ABOUT PAGES TWITTER FACEBOOK
Suburkanlah berbaik sangka..
Wednesday, November 30, 2011 • 6:31 PM • 2 comments
                                          
                                                                    بسم الله الرحمن الرحيم  
                                                               (sekadar gambar hiasan)

Alhamdulillah,segala puji bagi Allah dengan nikmat Iman dan Islam,.Selawat serta salam buat junjungan nabi Muhammmad SAW,.Moga-moga semangat perjuangan baginda terus bersemi di jiwa,.Kita bukanlah pemula, tetapi penyambung rantai-rantai perjuangan ini,.penyambung dari generasi ke generasi yang akan datang,.Semoga kita sama-sama dithabatkan hati di jalan yang berliku ini,.Dan RedhaNya jua kita pohonkan,.

Marilah kita bersyukur ke hadrat Allah swt kerana dengan izin-Nya,.Sudah 4 hari kita telah melangkah ke tahun baru hijrah,.Salam maal hijrah 1433H dgn penuh baraqah ,mawaddah, warrahmah diucapkan!..Diri ini berasa begitu terharu tatkala mengenangkan saat yang lalu berlalu pergi,. Sesuatu pengembaraan yang banyak menyedarkan kita dan memberi seribu kata makna yang mengajar erti Kesusahan,Kesenangan, dan berjuta kenangan yang pahit mahupun manis yang telah dilalui,.Dengan itu,ayuh kita gantungkan niat dan azam yang baru pada tahun ini,.Jadikan "Hari ini lebih baik dari semalam"..Teguhkan hati,.Kuatkan Iman,.Menyambut cabaran yang sering mendatang,.Usah kita ingati sejarah lama,.Buku lama ditutup manakala buku baru dibuka,.

Menyelak lembaran tahun baru hijrah ini,.fikiran saya melayang peristiwa yang dahulu,.masih bermain-main di ingatan,.Masih terbayang di mata..Teringat pula ketika bersama-sama sahabat di sekolah dahulu,.Saling setia menimba Ilmu,.Tanpa merasa erti penat jemu,demi menggapai kejayaan dan keberkatan-Nya,.Sentiasa berbincang dan membahas mengenai pelajaran yang kami belum mengerti dan ketahui,.Masing-masing mempunyai kelebihan ilmu agama yang tersendiri,.Alhamdulillah,semua itu anugerah dari-Nya,.Saya hanyalah insan biasa,. yang tidak mempunyai apa-apa keistimewaan,.semua itu milik hak mutlak Allah swt,.Semua itu merupakan kurniaan-Nya,.memang amat sukar saat bersahabat,.sudah banyak ujian yang kami tempuhi,.hampir sahaja persahabatan yang terjalin itu terlerai,.tetapi Alhamdulillah,.bersyukur ke hadrat illahi kerana dengan izin-Nya,.kami kembali bersatu hati..Dan saat itulah yang amat kurindui,.Betapa indahnya jika Ukhuwah itu bersemi hanya Kerana Allah..
                                                                   **********
Perbualan sahabat saya masih terngiang-ngiang di corong telinga..Sewaktu itu,semua pelajar bergegas ke Masjid untuk solat zuhur berjemaah,.Saya diamanahkan untuk mengawal dan meronda dari kelas ke kelas untuk menyeru sahabat-sahabat solat zuhur berjemaah,.Manakala,.bagi akhawat  yang keuzuran pula,digesa agar ke kelas "Tazkirah" yang kerap diadakan..Setelah tugas diselesaikan,.Saya mengajak seorang sahabat sekelas saya menuju ke majlis ilmu iaitu "Kelas tazkirah"..Disitulah juga,.kami dapat mencedok banyak Ilmu yang belum kami ketahui,.Mata saya melirik ke arah kelas bersebelahan dengan kelas tazkirah,.Kelihatan dua orang ahli badan dakwah yang masih belum selesai tugasnya,.Mereka seolah-olah sedang bercakap sambil ketawa kecil dengan para pelajar di dalam kelas tersebut.."Mungkin mereka mengguna taktik mereka yang tersendiri untuk mengajak pelajar yang amat susah benar untuk menghadiri solat berjemaah.. apatah lagi mahu menapak di kelas tazkirah,."getus hati saya..cuba berbaik sangka.
                    **********
Kerana,.saya sendiri juga pernah berkawan dengan insan yang mungkin dianggapi oleh orang ramai "bersosial".. Disebabkan meja saya bersebelahan dengannya,saya sentiasa bercakap  dan mula menjalinkan persahabatan dengannya,."Nisaa" (bukan nama sebenar)Sejak itulah,ramai sahabat yang marah kepada saya,.sehinggakan sampai ada sahabat yang bersangka buruk sehingga menyebabkan fitnah berlaku bahwa saya terpengaruh dengannya,."Astaghfirullahal adzim,.mengapa boleh terjadi begini?,.mengapa mereka tidak menyelidik dan menyusul periksa terlebih dahulu sebelum berkata demikian? " soalan demi soalan menerjah fikiran,,.Saya khuatir dan bimbang dek ramai sahabat yang mulai menjauhi daripada saya,..tetapi fitnah yang timbul itu tidak mematahkan semangat saya,."Ya Allah,kau ampunilah dosa2ku,.dan dosa2 sahabat-sahabatku,."Saya juga pernah bertanya padanya mengenai punca masalah yang berlaku,.Dia menceritakan permasalahan yang dihadapinya,.Semuanya berasal daripada konflik keluarganya,.Disebabkan stress,dia mula mencari kawan yang tidak sesuai untuk meluahkan perasaan,.sehinggakan terpengaruh dengan tingkah lakunya..Niat saya baik,.saya ingin memimpin sahabat saya ke jalan yang diredhai-Nya,.Saya tahu saya tidak sempurna,.hanyalah hamba yang dhaif,.tetapi,saya mahu bersama-sama saling berpesan-pesan ke arah kebaikan,.Salahkah saya? Saya tidak mahu dia tersasar dengan lebih jauh,."Tabahlah duhai hati,.Allah sentiasa bersamamu".hati berbisik..Hari demi hari pantasnya masa berlalu pergi,."Nisaa" kini, berubah jauh lebih baik berbanding dahulu,.Saya kagum dengan peribadinya yang mulia,.Sahabat-sahabat saya yang menjauhi saya dahulu,..kembali menjalinkan ikatan ukhuwah persahabatan yang semakin manis,.Pemilihan ketua kumpulan usrah sudah menjelang tiba,..senarai pemilihan pelajar sudah berada di tangan Senior,.Masing-masing tidak sabar menanti jawapan yang bakal tiba,.Semua nama yang  sudah diumumkan mengukir senyuman kegembiraan,.kecuali tinggal seorang sahaja lagi yang belum dipanggil kehadapan,.iaitu "Nisaa"..(bukan nama sebenar),.Bunyi beberapa tepukan gemuruh oleh sahabat,.Dari jauh,kelihatan sebilangan pelajar yang saling berpandangan dan ada yang ternganga,.seolah-olah tidak menyangka dan terkejut dengan apa yang berlaku di depan mata mereka,.Nisaa terus melangkah mara kehadapan sebagai ketua usrah,.Kegembiraan jelas terpancar di wajahnya,.Saya pula,tumpang  gembira dan bangga,.Bersyukur dengan limpahan rahmatNya,.kerana dengan izinNya,.sahabat saya sudah berubah dan kini menjadi pembimbing ummah,.Tiba-tiba saya merasakan ada seseorang menyiku di lengan,.Saya tersentak,sekaligus melenyapkan lamunan naik keawan-awanan,.Seorang sahabat yang berdiri di tepi saya,Ukhti (bukan nama sebanar)mengarahkan telunjuknya ke arah dua orang ahli badan dakwah tadi..

Ukhti : Wardah,cuba awak lihat tu,.2 org Ahli BADAR tu kan ,macam main-main je semasa bertugas,.
Wardah : Eh,x baik kita anggap orang macam tu,.Mungkin diorang sedang sedaya upaya ajak orang pergi kelas tazkirah,.ajak dengan cara baik,.^_^  mungkin..
Ukhti : betullah apa yg saya kata,.saya tengok kann...semua ahli BADAR bukan semuanya warak pun,.Ada jugak yang mengada-ngada,.
Wardah :Tidak semua ahli BADAR itu warak,. BADAR tu bukannya memandang dan menilai seseorang pada tahap kewarakan dan kealimannya yang tinggi,.tetapi kepada potensi dan kebolehan mereka untuk terus mengajak orang ke arah kebaikan,.Ingatlah,.pelantikan jawatan mereka tu bukan 100 % diorang yg pilih,.tetapi Allah swt,.Kita  mestilah sentiasa berbaik sangka kepada orang lain,.Janganlah terlalu cepat menghukum..

Perbualan kami terhenti seketika,.kerana fokus kepada "Tazkirah" yang baru sahaja bermula..Kemudian,selang beberapa minit,.Kelihatan beberapa pelajar bersebelahan kelas "Tazkirah"tadi,.menjejaki kaki ke majlis ilmu itu dengan muka yang ceria,.manakala 2 org ahli BADAR itu,. menyusuli langkah beberapa pelajar tadi dan tersenyum bahagia,.Alhamdulillah,.jangkaan saya benar,.

 Ruginya berburuk Sangka


Manakala jika kita melakukan atau memiliki sifat berburuk sangka, ada sejumlah kerugian yang akan kita perolehi, baik dalam kehidupan di dunia mahupun di akhirat. Pertama, mendapat dosa. Berburuk sangka merupakan sesuatu yang jelas-jelas bernilai dosa, kerana disamping kita sudah menganggap orang lain tidak baik tanpa dasar yang jelas, berusaha menyelidiki atau mencari-cari keburukan orang lain, juga akan membuat kita melakukan dan mengungkapkan segala sesuatu yang buruk tentang orang lain yang kita berburuk sangka kepadanya, Allah berfirman yang ertinya:
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani." Q.S Al-Hujuraat : 12.
Kedua, dusta yang besar. Berburuk sangka akan membuat kita menjadi rugi, kerana apa yang kita kemukakan merupakan suatu dusta yang sebesar-besarnya, perkara ini disabdakan oleh Rasulullah: 

"Jauhilah prasangka itu, sebab prasangka itu pembicaraan yang paling dusta" HR. Muttafaqun alaihi.
Ketiga, menimbulkan sifat buruk. Berburuk sangka kepada orang lain tidak hanya berakibat pada penilaian dosa dan dusta yang besar, tetapi juga akan mengakibatkan munculnya sifat-sifat buruk lainnya yang sangat berbahaya, baik dalam perkembangan peribadi mahupun hubungannya dengan orang lain, sifat-sifat itu antara lain ghibah, kebencian, hasad, menjauhi hubungan dengan orang lain dll. Dalam satu hadith, Rasulullah bersabda:


"Hendaklah kamu selalu benar. Sesungguhnya kebenaran membawa kepada kebajikan dan kebajikan membawa ke syurga. Selama seseorang benar dan selalu memilih kebenaran dia tercatat di sisi Allah seorang yang benar (jujur). Berhati-hatilah terhadap dusta, sesungguhnya dusta membawa kepada kejahatan dan kejahatan membawa kepada neraka. Selama seseorang dusta dan selalu memilih dusta dia tercatat di sisi Allah sebagai seorang pendusta." HR. Bukhari.
Larangan berburuk sangka

Kerana berburuk sangka merupakan sesuatu yang sangat tercela dan mengakibatkan kerugian, maka perbuatan ini sangat dilarang di dalam Islam sebagaimana yang sudah disebutkan pada Surah Al-Hujuraat Ayat 12 di atas. Untuk menjauhi perasaan berburuk sangka, maka masing-masing kita harus menyedari betapa hal ini sangat tidak baik dan tidak benar dalam hubungan persaudaraan, apalagi dengan sesama muslim dan aktivis dakwah. Disamping itu, bila ada benih- benih di dalam hati perasaan berburuk sangka, maka perkara itu harus segera dicegah dan dijauhi kerana ia berasal dari godaan syaitan yang bermaksud buruk kepada kita. Dan yang lebih penting lagi adalah memperkukuh terus jalinan persaudaraan antara sesama muslim dan aktivis dakwah agar yang selalu kita kembangkan adalah berbaik sangka, bukan malah berburuk sangka.


Oleh kerana itu, Khalifah Umar bin Khattab menyatakan: Janganlah kamu menyangka dengan satu kata pun yang keluar dari seorang saudaramu yang mukmin kecuali dengan kebaikan yang engkau dapatkan bahawa kata-kata itu mengandungi kebaikan.
Demikian perkara-perkara dasar yang harus mendapat perhatian kita dalam kaitan dengan sikap husnuzhzhan (berbaik sangka).

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku,.

"Seandainya engkau menyampaikan keburukan saudaramu, Jika itu benar, maka bererti kamu sudah membuka aib saudaramu, dan jika itu salah, maka engkau sudah melakukan fitnah "
                                                                                                                      rujukan: (Iluvislam)


Reaksi: 

Wardatul Jannah
✿ ~Naaila Qaireen(kebaikan Teristimewa)*
✿ ~Lestari Salju kedamaian..Jika musim dingin menyeluruh,.Sang sakura tetap teguh akan pendiriannya..dia tetap di situ,dihiasi kelopak yang indah dan haruman mewangi..Apabila hembusan angin gemalai meniup,gugurnya ia berharap tinta yang diukir membuah Saham kelak..RedhaNya dicari :)


SAHABAT;

AL-HUBB;



Cinta Teragung

Bila kita titip tinta dari hati, Bila kita doa' dari hati, Bila semuanya ikhlas terpahat dari hati. InsyaAllah, akan tiba juga kepada yang memiliki hati, Yakinlah dengan Tuhan pemilik hati.Hee

Perjuangan
Suatu hari, kita akan perlahan-lahan sedar, yang kita cuma punya Tuhan. Rindu waktu berseorangan. Itulah masa yang terbaik berdua-duaan dengan Tuhan :')

Seindah Mawar Berduri
siapa kita di masa silam, tidak menentukan kita sama di masa hadapan. kerana yang silam sepatutnya ditinggalkan. yang hadapan patut diperjuangkan.

" Wardatul Jannah "




TAUTAN UKHWAH;


Pencinta Allah dan Rasul-Nya

KENANGAN SEMALAM;

Warkah teristimewa buat adikku (ukhti soghir)
Bersyukurlah selalu (❤◕‿◕❤)
Yang Suka menjadi Duka,.
Kebahagiaan ABADI
Untungnya mencintai Allah
Melakar Barakah yang berbaki
Sahabat umpama tangan dan mata
Wahai Hati..Dengarlah..
Pesanan Keinsafan
La Tahzan..Innallaha Maana




BANNER;























Copyrigt; N A A I L A Q A I R E E N.all rigt reserved