!! N A A I L A Q A I R E E N !! ;
Navi
Usrah Diriku Murabbi Memoir
ENTRY ABOUT PAGES TWITTER FACEBOOK
Siang dan malam ciptaanﷲ ¸
Tuesday, May 17, 2011 • 4:47 AM • 0 comments
Suasana menjelang Maghrib,apabila matahari terbenam di ufuk barat.

Kejadian siang dan malam ialah suatu bukti jelas terhadap kehebatan dan kekuasaan Allah SWT.Jika dilihat daripada sudut sains,disebabkan bumi ini berbentuk sfera apabila siang di sebahagian kawasan bumi yang menghadap ke arah matahari,bahagian yang menghadap berlawanan dari arah matahari akan mengalami waktu malam.
Permukaan bumi yang dapat dilihat dari angkasa

Bumi berputar dari barat ke timur.Ini sekaligus menjadikan seolah-olah matahari kita bergerak terbit dari timur ke barat.Apabila bumi berputar ,bintang-bintang di langit akan kembali ke kedudukan yang sama setiap 23 jam 56 minit 4 saat.Pusingan ini dipanggil sebagai satu hari Sidereal.Namun,bumi juga berputar mengelilingi matahari setiap hari.Anjakan bumi di dalam orbitnya ini memaksa matahari mengambil masa 24 jam untuk kembali ke kedudukan yang sama setiap hari.Di planet-planet lain panjang siang dan malam berbeza-beza berdasarkan kelajuan putaran paksi masing-masing.Sebagai contoh,satu hari di planet Utarid bersamaan 59 hari di bumi.di planet Musytarid pula,satu harinya menyamai sembilan jam sahaja di bumi,kerana ia berputar amat pantas di atas paksinya!Di bulan satu hari di sana bersamaan lebih kurang satu bulan di bumi.

Labels:


Reaksi: 

Wardatul Jannah
✿ ~Naaila Qaireen(kebaikan Teristimewa)*
✿ ~Lestari Salju kedamaian..Jika musim dingin menyeluruh,.Sang sakura tetap teguh akan pendiriannya..dia tetap di situ,dihiasi kelopak yang indah dan haruman mewangi..Apabila hembusan angin gemalai meniup,gugurnya ia berharap tinta yang diukir membuah Saham kelak..RedhaNya dicari :)


SAHABAT;

AL-HUBB;



Cinta Teragung

Bila kita titip tinta dari hati, Bila kita doa' dari hati, Bila semuanya ikhlas terpahat dari hati. InsyaAllah, akan tiba juga kepada yang memiliki hati, Yakinlah dengan Tuhan pemilik hati.Hee

Perjuangan
Suatu hari, kita akan perlahan-lahan sedar, yang kita cuma punya Tuhan. Rindu waktu berseorangan. Itulah masa yang terbaik berdua-duaan dengan Tuhan :')

Seindah Mawar Berduri
siapa kita di masa silam, tidak menentukan kita sama di masa hadapan. kerana yang silam sepatutnya ditinggalkan. yang hadapan patut diperjuangkan.

" Wardatul Jannah "




TAUTAN UKHWAH;


Pencinta Allah dan Rasul-Nya

KENANGAN SEMALAM;

✿Khas buatmu UMI..✿
Doa Rabitah Hati
**Aku pengkagum Srikandi Islam..**
Hukum Memakai Pendakap Gigi (Braces)
Warkah Buat Teman Seperjuangan..
Jadilah Seperti Lebah
Bila Al-quran mula bersuara
Dakwah Solat




BANNER;























Copyrigt; N A A I L A Q A I R E E N.all rigt reserved